Sebaik manapun sesuatu makanan itu, ia tetap akan memudaratkan kesihatan jika diambil secara "berlebihan" - Dr Andrew Weil

Sunday, September 8, 2013

PUNCA KULIT BERKEDUT


Punca kulit berkedut

Tahukah anda apakah yang menjadi punca dan faktor utama yang menyebabkan kulit anda berkedut? Golongan wanita terutamanya sentiasa sibuk membeli pelbagai kosmetik dan membuat rawatan wajah untuk mencegah kedutan tetapi tidak tahu apa punca sebenar kulit anda cepat berkedut.

Di sini kami ingin berkongsi dengan anda punca-punca yang menyebabkan kulit anda cepat berkedut;


Produk kosmetik
Pastinya anda fikir produk kosmetik akan membuat wajah anda kelihatan cantik dan baik, bukan? Tapi cuba fikir sejenak, kerana kosmetik juga boleh menjadi punca utama kedutan pada kulit. Ia adalah kerana kosmetik mempunyai bahan kimia berbahaya yang menyebabkan ia berkedut dalam tempoh tertentu.

Malah produk kosmetik organik juga boleh menyebabkan kemudaratan kepada kulit anda. Apa yang terbaik adalah untuk anda tidak bersolek jika ia tidak perlu. Gunakan produk semulajadi untuk menyerlahkan kecantikan anda.

Terdedah kepada cahaya matahari
Tahukah anda bahawa sinaran matahari boleh merosakkan kulit anda dan menyebabkan berlakunya kedutan. Pendedahan cahaya matahari yang terlalu banyak menyebabkan garis-garis halir di sekitar mata dan bibir. Oleh itu, anda dinasihatkan untuk memakai pelindung matahari setiap kali anda melangkah keluar di cahaya matahari untuk mencegah kedutan.

Merokok
Golongan wanita yang merokok adalah akan lebih cenderung untuk mendapat kedutan di muka. Merokok akan menyebabkan bekalan darah berkurangan di dalam badan justeru ia akan menyebabkan garis-garis halus dan kedutan di sekeliling mata dan bibir. Cara terbaik adalah berhenti dari merokok.

Penuaan
Punca kedut pada kulit adalah penuaan. Dengan usia semakin meningkat, anda akan kehilangan kelembapan dan keanjalan. Namun kini terdapat pelbagai krim anti penuaan yang boleh membantu anda dalam mengatasi masalah penuaan dan kedutan.

Kafein
Kedutan apda kulit juga boleh berlaku jika anda mengambil minuman berkafein atau teh berlebihan.

sumber: yahoo.com

No comments:

Post a Comment