Sebaik manapun sesuatu makanan itu, ia tetap akan memudaratkan kesihatan jika diambil secara "berlebihan" - Dr Andrew Weil

Wednesday, October 9, 2013

HINDARI 7 HABIT INI SELEPAS MAKAN...


http://sitik.files.wordpress.com/2013/10/selepas-makan.jpg
Berikut adalah 7 habit biasa
yang perlu dihindari selepas saja selesai makan (pagi/tengah hari/malam) kerana ia memberi kesan yang kurang baik terhadap kesihatan dan sistem penghadaman kita. Ini adalah berdasarkan kepada beberapa kajian yang dijalankan oleh pakar pemakanan.



* Merokok
- Mengikut kajian, merokok sebatang selepas makan sama kesan buruknya dengan merokok 10 batang. Kemungkinan mendapat kanser adalah tinggi.

* Makan buah-buahan
- Makan buah-buahan selepas saja makan akan menyebabkan perut kembung dengan angin. Namun, buah-buahan boleh diambil 1-2 jam selepas makan atau 1 jam sebelum makan.

* Minum teh
- Minum teh hitam selepas makan tidak digalakkan kerana teh mempunyai kandungan asid yang tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang dimakan menjadi keras dan sukar dihadam.

* Melonggarkan tali pinggang
- Habit melonggarkan tali pinggang selepas makan perlu dihentikan kerana habit ini akan menyebabkan kedudukan usus beralih sedikit dan boleh menyebabkannya tersekat.

* Mandi
- Mandi selepas makan pun perlu dihindari kerana ia akan menyebabkan aliran darah meningkat di bahagian tangan, kaki dan badan. Ini menjadikan aliran darah di kawasan perut berkurangan dan melemahkan sistem penghadaman di perut. Petua orang-orang tua pun tidak menggalakkan mandi selepas makan.

* Berjalan-jalan - Anggapan bahawa berjalan-jalan selepas makan akan memudahkan penghadaman adalah salah. Sebaliknya, berjalan-jalan selepas makan akan menyebabkan sistem penghadaman tidak mampu menyerap zat/nutrien daripada makanan yang dihadamkan.

* Tidur - Tidur selepas makan akan menyebabkan makanan yang diambil tidak dapat dihadamkan dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan gastrik dan infeksi di usus.


sumber: Sitik's

No comments:

Post a Comment