Sebaik manapun sesuatu makanan itu, ia tetap akan memudaratkan kesihatan jika diambil secara "berlebihan" - Dr Andrew Weil

Thursday, June 14, 2012

PETUA MEMILIH TEMBIKAI YANG BAIK



Tembikai merupakan buah yang disukai ramai terutamanya pada musim panas atau pada bulan -bulan puasa kerana ia boleh menghilang rasa dahaga, di samping pelbagai khasiat jika memakannya.

Tembikai adalah kaya dengan vitamin A dan C, asid folik, magnesium, zink dan mineral lain. Oleh itu, ia mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit, seperti sakit kepala, penyakit paru-paru dan masalah kulit, di samping memberi tenaga dan kekuatan serta memulihkan sistem tubuh yang lemah bagi mereka yang baru sahaja sembuh daripada penyakit atau menjalani pembedahan. Tembikai juga mampu menghapuskan kesan-kesan toksik dalam tubuh dan membantu melancarkan pengaliran darah. Tembikai yang diambil sebelum makan dapat membersihkan usus dan menghindari penyakit.

Selalunya kita membeli buah tembikai di kedai tanpa melihat isinya, apabila dikupas kemudiannya isinya tidak seperti yang kita harapkan. Di sinilah perlunya kita mengetahui serba sedikit cara-cara untuk memilih buah tembikai yang baik dan ranum.

Berikut adalah petua bagi memilih buah tembikai yang baik berasaskan ciri-ciri luarannya:

1. Pilih tembikai yang berat berbanding dengan saiznya.
2. Warna buahnya hijau yang menarik dan bentuk buahnya sekata kiri dan kanan (simetri).
3. Tompok di bawah buah berwarna kekuningan, bukannya warna putih.
4. Jalur hijau di kulit buah kelihatan putus-putus atau tidak bersambung terus.

Diharap petua ini dapat membantu kita memilih tembikai yang cantik isinya. Selamat mencuba...

sumber: sitik's blog

No comments:

Post a Comment